Pages

SVENSKA CYKELFÖRBUNDET BLOGGAR








måndag 27 september 2010

Varit i Danmark hela helgen som var...

...vi borde åka dit!....kommissarier...arrangörer....SCF styrelse.....
capisccccccccch
Tönder och Bov hade säsongsavslut i Danmark på LVG säsongen, stora startfält...minimalt runtomkring men allt löpte som vanligt super....duper
pölse o kaffe fanns
chip fanns
ordning o reda fanns
väldigt få kommissarier fanns
ej så stor organisation fanns ...välsmord
kantvind fanns
alla klasser fädigstartade kl 11 på söndagen..2 block..tight ivägsläppta
passering av klasser skedda utan stopp trots smala vägar
15-20 priser o när gruppetto bildats "så fick de klara sig själv" ...
inga takluckebilar
välskött "pace" (stavas det så) upp till karavan av kommissarier så att alla fick samma chans att tävla som rest långt ( en punka skall ju inte behöva förstöra dagen)
punka på Fåglum Karlsson tidigt o vi körde lugn pace upp för han, slutade finfin 3:a
punka på Halleröd tidigt, han var loss solo med Kim kort därefter
hade aldrig funkat i SWE ;-)
gratis radio trots ingen cup
väääldigt goa pölser i Tönder
chip var inte "chips" utan chip på cykeln ;-)

10 kommentarer:

  1. Något dom också har i Danmark är deras motsvarighet till hemvärnet som tar hand om trafiken. Kunde vi få till det i Sverige så skulle det vara väldigt mycket säkrare att ordna tävlingar, även i tätbebyggt område, och det skulle inte krävas lika många flaggvakter:)

    SvaraRadera
  2. Ok, varför kan man inte köra tävlingar på detta sätt i Sverige då? Är det skillnad mellan DCU:s och SCF:s sätt att se på tävlandet?
    Det finns massor av "svarttävlingar" över hela Sverige som arrangeras av människor som älskar och brinner för sporten.
    Så, vad är problemet?

    SvaraRadera
  3. Svarttävlingar vill vi inte ha men förenklade tävlingar måste vi sträva efter. Det måste bli enklare att anordna tävlingar utan att tumma för mycket på säkerheten o ev olycksförsäkringar.
    Vi måste ta ansvarsfrågan i beaktande, det är lätt att säga att nu anordnar vi ett race o så kör vi...händer det en olycka så är det inte lika kul längre. Sen håller jag med om att "kommissariedelen" ibland överarbetar sina uppgifter ibland ...som oftast har de säkert rätt i att de gör det men helt säker är jag oxå att ibland så "är det överarbetat".../vid pennan Tony Pölder

    SvaraRadera
  4. En stort bidragande faktor, som jag ser det, till att vi har problem att rekrytera ungdomar till cykelsporten är de tidsödande och dyra resor som oundvikligen måste till om man vill tävla. Bränslekostnader, boende och tidsåtgången blir för många föräldrar det som sätter stopp för barnens cyklande. Finns det fler barn i familjen är det troligtvis aktiviteter för dem också under samma helger. Om man inte som det till största delen ser ut idag, har föräldrar som är cyklister eller har varit cyklister är det nog nästan omöjligt att "slå sig in i" cykelsporten. Svarttävlingar uppstår för att behovet av tävlingar på nära håll är mycket stort. Och för att det är enkelt och billigt att arrangera. Svarttävlingar är ett fantastiskt bra sätt att rekrytera på, framförallt på motionärsnivå. Och förhoppningsvis kanske deras intresse överföras till deras ev. barn, bekanta, bekantas barn o.s.v. Det vi borde göra är att ta vara på intresset och göra svarttävlingarna "legala" eftersom företeelsen ändå kommer att fortsätta och troligtvis utvecklas. Det finns idag serier med poängberäkning, ledartröjor och priser, som sträcker sig över hela säsongen. Alla klubbar med cykelverksamhet har någon form av av tävlingsverksamhet, ofta i samarbete med närliggande klubbar. Betr. säkerheten så har jag mycket svårt att se att SCF kan tillföra något på den nivån, vi borde jobba på riksnivå med säkerheten för cyklister i trafiken.
    En cykeltävling blir ju inte mer trafiksäker för är den är sanktionerad av SCF, säkerheten hänger helt på bansträckning, trafikbelastning och funktionärernas arbete.
    Tyvärr så tycker jag att, förutom doping, är vårt största problem inom cykelsporten idag att vi inte anpassar oss eller följer med i utvecklingen. Vi fångar inte upp intresse eller utnyttjar nutidens snabba livsstil med t.ex. sociala medier. Så här ser det ut i Sverige idag: Svarttävling med första start kl. 18, resultaten klara när sista tävlande passerar mållinjen, resultatlista och bilder ute på Internet kl. 20. (Ungefär samtidigt som alla deltagare och funktionärer sitter hemma i soffan och nyduschade)
    Vill vi vara med på det "nya cykeltåget"?

    SvaraRadera
  5. Om man nu är imponerad av chips.. på cykeln.. antar jag att SCF jobbar på den frågan i Sverige eller?

    SvaraRadera
  6. SCF har köpt ett administrationssystem för 600.000kr och kommer inte köpa in några chip 2011 då man anser att investeringskostnad inte motsvarar vinningen.........SUCK. Uttalandet är signerat Anders Karlsson som inte har rösträtt men bestämmer det mesta och kör över allt o alla...... vår GS är nog det största hotet mot svenskcykels utveckling, tyvärr.

    SvaraRadera
  7. Svar på sista inlägget...Anders "ser ut som att han beslutar om det mesta" men det är för att han är "styrelsens talman"...det är SCF styrelse som tar de mesta besluten som han sedan genomför. Administrationssystemet har varit uppe på många styrelsemöten för underlag o beslut. Chip är högsta prio och givet att vi jobbar på det, men det är så lätt "för er anonyma" att bara ösa ur en massa att fixa det och fixa det...så enkelt är det inte alltid...Vem ska betala chippen?...skall varje cyklist betala 1000kr extra...skulle vi gå ut med det så skulle det bli ett himla liv från halva cykelswe.

    SvaraRadera
  8. Vi cyklister ska väl inte betala mer än ni andra i SCF ?

    SvaraRadera
  9. Men varför köper man in ett sytem för 600 000:- om man inte har en plan för användandet/genomförandet?

    I Italien kostar det 10 Euro att hyra ett om man inte har ett eget, sen får man tillbaka 7 euro när man lämnar tillbaka det.

    Hur har andra arrangörer löst det, det finns ju i flera idrotter, skidor, löpning, MTB osv.

    SvaraRadera
  10. vi har inte köpt ett chipsystem för 600 000

    SvaraRadera