Pages

SVENSKA CYKELFÖRBUNDET BLOGGAR








måndag 18 oktober 2010

Pölder har kritiserat kommissarierna...

...i inlägget från Tönder/Bov Danmark som finns längre ner i bloggen!
Intern kritik har utdelats över det från ett antal kommissarier som känner sig trampade på tårna.

Vi skall visst inte vara öppna för nyheter o andra tänk o def så får man inte prata om det och framförallt inte öppet så att du som läsare ska få veta något.
Mitt inlägg ang Tönder/Bov var INTE riktad kritik mot kommissariekåren utan enbart en tanke från mig om hur det fungerar i Danmark med allt, inte bara runt kommissariebiten. Men det verkar vara ett känsligt ämne att våga kommentera "runt deras jobb på tävlingar".

DET JAG SKREV VAR DETTA:
...vi borde åka dit!....kommissarier...arrangörer....SCF styrelse.....
capisccccccccch
Tönder och Bov hade säsongsavslut i Danmark på LVG säsongen, stora startfält...minimalt runtomkring men allt löpte som vanligt super....duper
pölse o kaffe fanns
chip fanns
ordning o reda fanns
väldigt få kommissarier fanns
ej så stor organisation fanns ...välsmord
kantvind fanns
alla klasser fädigstartade kl 11 på söndagen..2 block..tight ivägsläppta
passering av klasser skedda utan stopp trots smala vägar
15-20 priser o när gruppetto bildats "så fick de klara sig själv" ...
inga takluckebilar
välskött "pace" (stavas det så) upp till karavan av kommissarier så att alla fick samma chans att tävla som rest långt ( en punka skall ju inte behöva förstöra dagen)
punka på Fåglum Karlsson tidigt o vi körde lugn pace upp för han, slutade finfin 3:a
punka på Halleröd tidigt, han var loss solo med Kim kort därefter
hade aldrig funkat i SWE ;-)
gratis radio trots ingen cup
väääldigt goa pölser i Tönder
chip var inte "chips" utan chip på cykeln ;-)


Inlägget sved hårt, det var ingen riktad kritik som skrivet utan bara en yttran om att jag tycker att cykeltävlingar i Danmark fungerar bättre än i Sverige...mycket mycket bättre, det är bara fakta och av detta borde vi i sverige ta lärdom av. Jag sitter ju själv i styrelsen o som chef över tävlingskommittén så det var isåfall lika hård kritik mot mig personligen.
Jag hade/har som sittandes i SCF styrelse en ambition att försöka göra svensk cykel bättre och försöka införa nya ideér och tvätta bort "gnällstämpeln" som hänger över oss som sitter ideellt i styrelsen.
Att vara öppen och informell är ett led i det!
Vill inte SCF ha det så går det alltid att styra upp vid förbundsmötet med nyval inom styrelsen!
Jag har varit på vägarna och i servicebilar nu i 5 år i hela SWE, hela Danmark och i norra delen av Europa nedanför Skandinavien så JAG VET VAD SOM ÄR BRA O DÅLIGT år 2010!!!!

6 kommentarer:

  1. Lindström ( Borås )18 oktober 2010 kl. 20:19

    Tony, stå på dej !!!!
    Klart att man skall tänka nytt och försöka bli bättre. Att utveckla och titta hur cykel bedrivs utanför sveriges gränser kommer att höja nivån även här hemma.
    Att höja nivån på tävlingar innebär även att kommissarier måste höja sin nivå. Att bilkaravaner, ledare och alla andra också måste dra sitt strå till stackan.
    Fortsätt å RÖR OM, stå på dej och säg vad du tycker.
    Jag vill att du fortsätter i styrelsen

    SvaraRadera
  2. Ja i sverige har jag stannat för haverier ett antal gånger och varit på väg upp i karavan då har bilar i klungan accelerat så häftigt efter kurvor så att man kan tro att dom velat ställa av mig? ska det vara så svårt och hålla ihop en karavan?

    SvaraRadera
  3. För tusan, fortsätt med att försöka ändra på den förlegade och föråldrade inställning som SCF har till cykeltävlingar!
    Vi måste-måste-måste förändra tävlandet och tänket kring det, jag tycker du har ruskigt bra åsikter så fortsätt med ifrågasättandet.
    Go-go-go!

    SvaraRadera
  4. Kommisarie debatten

    Boine

    Man måste vara bra nojig för att läsa inlägget om Tönder/Bov som kritik mot kommissarie- kåren. Vad är de så rädda för? Är de rädda för att vi ska minska ner på kraven om antalet kommissarier på tävlingar? Och varför ska de då vara rädda för det? Handlar det om pengar eller? Det är ju så att varje kommissarie kostar en hel del för SCF och arrangörer. Inte bara i arvoden utan också i resor och övernattningar. Jag tvivlar på att de bor på de billigaste boendealternativen. Jag har i alla fall inte sett någon kommissarie bo på camping eller vandrarhem där vi övriga cyklister och ledare alltid bor.
    Mindre kostnader för arrangörer leder självklart till att det blir mer intressant för klubbar att arrangera tävlingar och därmed fler tävlingar i Sverige.
    Om det nu är så att kommissariekåren är oense med Pölder i frågor rörande tävlingar så ta debatten med honom här på bloggen. Jag som aktiv och ledare vill veta var ni står och är för en öppenhet mellan förtroendevalda och gräsrötterna.

    Boine Andersson

    SvaraRadera
  5. Boine! Titta var jag bor då, bor ofta i min husvagn ;) . Men jag är ju inte kommissarie så ofta.

    SvaraRadera
  6. tur det foxen ;-)...att du inte kör så ofta ;-)...skulle bli dyrt för Pölder

    SvaraRadera