Pages

SVENSKA CYKELFÖRBUNDET BLOGGAR








onsdag 20 oktober 2010

Pölder tycker det är enormt kul...

...med allt stöd och uppmuntran via mail, tele, besök live och kommentarer på bloggen!

TUSAN OXÅ...SÅ MÅNGA SOM BRYR SIG...WOOOOOO

Det är kul att "röra om lite"
Vi får se vart detta leder ...i slutändan...kan lova att det behövs ;-)... ;-)
Nu är jag ännu mer säker på hur mycket som skall o måste förändras efter att jag lade ut min kritik här på bloggen!
Tänk vad lite text kan sätta fart på folk!
Rätt kul att vara åskådare till vilket spektakel lite text kan göra...(blir lite mysfaktor över skådespelet som drar igång från olika läger...)
Fantastiskt att så många kan och vill bry sig.
Tänk om alla som tycker så mycket oxå kunde göra en insats för svensk cykel oxå...på tok för många som använder pennan som medel...stannar vid "att bara använda pennan"...inget fysiskt försök till att föra svensk cykel framåt händer som oftast INTE
Sålänge jag får och kan så lovar jag att försöka vända på varje sten jag kommer åt.

Vi har styrelsemöte i helgen och då kommer allt detta upp som vi diskuterat under veckan.
Risken finns oxå att styrelsen kommer att stänga ner denna infoblogg som var/är ett försök att informera er ute i cykel Sverige..Men det känns som att Svensk Cykel inte var redo att vilja visa och informera via detta sättet...så informationen utåt kommer då att fortsätta vara miserabel och ni "därute" kommer still ha svårt att nå oss o få info men det får vi leva med....that's life!

Blir det så ...nertstängning alltså...så kan ni gå in via min hemsida http://www.polder.se/ så kan vi fortsätta "diskussionen" där ;-)...jag har en blogg där som jag driver...klicka längst upp till höger på startsidan så kommer ni in "till mig" ...ni får stå ut med lite längd o curling där oxå.
Vi kanske ses nångång ;-)
Tony Pölder

15 kommentarer:

  1. Politiskt sett är det självmord att sparka dig, tycker jag. Så jag tror att vi slipper blanda in skidor och curling.

    SvaraRadera
  2. Gary...som alltid så skriver du för långa brev så att de acc inte som svar här...det enda negativa med dig Gary som jag tycker är att "dina brev alltid är för långa"...ler. skall försöka klippa in ditt långa brev här i omgångar....kommer att se lite konstigt ut...såsom att jag har skrivit det,,,skall inleda med GARY SKRIVER

    SvaraRadera
  3. Skrivit av Gary till bloggen
    Inlägget gick inte direkt in…vet ej varför ..så jag klipper in hans text här

    Tony. Jag satsade 4 för att göra utveckla motionen.

    Jag startade en SCF motions blogg på en extern sida 2006 (www.scfmotion.se). Cyklisterna tyckte det var bra med rapporter från träningar och loppen. Arrangörerna kunde följa med motionskommittens arbete som var synlig och öppet. Jag stod gratis upp till 12 timmars arbetsdag under 11 dagar varje Vasaloppsmässan (5 år). Med 200 000 besökare är det i särklass bästa platsen att möta befintliga cyklister och rekrytera nya. Jag presenterade alla aspekter av SCF. Barn som vill börja tävla fick tips och jag gav föräldrarna kontaktuppgifter. Skidåkare uppmanades att cykla, motionärer hittade fler lopp. Titta på motionskalendern online - www.scfmotion.se/kalender - de flesta lopp använder möjligheten att tipsa om boende. Det underlättar för cyklister boende som arrangören tipsa om, i många fall betala den till föreningen för att synas där. Jag kodade sidan gratis för det var något som motionsloppen och cyklister vill ha. Men nu vill ni längre ha det.

    Jag bjöd in motionsloppen med sina inbjudningar till mässplatser i Mora (se ovan) Elmia och Vätternrundan. Det var uppskattat av alla och man kände att man fick något tillbaka för sanktionsavgiften man betalade in till förbundet. Men nu har ni tagit bort den möjligheten

    SvaraRadera
  4. Skrivit av Gary till bloggen

    Många lopp lämnade förbundet under inledning av 2000 talet. Efter jag kom in ökade istället sanktionerade motionsloppen från 85 till 135.

    Jag blev ständigt kritiserat i styrelsen och alla avgifter ifrågasattas. Andra kommittéer gjorde av med 5% av sin budget (gjorde inget), eller så gjorde man av med 300 000 mer än budgeterade. Jag höll min budget till plus/minus 1000kr varje år. Men hela tiden blev jag motarbetat, det var "fel" att satsa på mässplatser för motionsloppen, det var "fel" med scfmotion.se, det var "fel" att stå på en skidmässa, SCF stoppade mig från att ställa ut på "på 2 hjul". Man bokförde centrala SCF avgifter på motionskommittén. Man struntade in påpekade från revisorerna som gav mig rätt.

    Din kommentar om 3 år att införa något: 1997 skrev jag en motion om att införa nya tävlingsklasser som i UK/USA/många andra länder. Jag förslog att man skulle ta bort Veteranklasser och ersätter med kategorier där alla kan tävla på lika villkor med andra som har samma hastighet som leder till roliga och stora tävlingar med mersmak. Jag tror det kommer, synd bara att det ska behöva ta 13 år plus att införa.

    SvaraRadera
  5. Skrivit av Gary till bloggen

    Du har säker hört mycket om mig, du var med då valberedning föreslog att jag inte skulle sitta i styrelsen då man hängt ut mig och förtalade med en hel sida. Jag gav mitt svar och årsmötet kom överens att ta mitt svar till protokollet, något som inte skedde. Jag hörde att DU hade hoppat av styrelsen om årsmöte hade röstat in mig. Stämmer det eller har en av dina styrelsekolleger ljugit till mig? 2010 har jag försökte komma med i motionskommittén men fått avslag. Det sades att styrelsen inte vill ha mig i motionskommittén.

    Bortsett från de här besluten om motionsloppen, du har fått mina kommentarer om dessa, så tycker jag det är bra med dig i styrelsen. Då denna blogg kom sade jag att om 6 månader är 95% av inläggen från Tony. Jag fattar inte hur de andra tänker. Klart att alla borde vara här och skriver.

    Motionskommitténs ordförande har inte svarat mig på email eller svarat då jag har ringt de senaste 6 veckor. Som motionsansvarig för Svealand (72 motionslopp) och ordförande för Dalarna CF så behöver jag kontaktpersoner i SCF som är kontaktbara. Alla email till styrelsen ska tas upp i styrelsen och man ska svara. Jag har nu skickat 5 email till styrelsen under 2010 utan att får svar. Senaste gällande ett policybeslut om användning av listadmin för spam.

    Lycka till Tony. Jag ser 2 möjligheter. Du blir ordförande i SCF och vi får en spännande tid framöver eller så ger du dig och hoppar av och ännu en gång har förbundet lyckas göra sig av med någon som vill något. Men lägg INTE ner denna blogg.

    SvaraRadera
  6. Gary...jag känner inte dig o framförallt när jag blev invald i styrelsen så visste jag inte vem du var. Så om det är någon i nuvarande styrelse som sagt det du skrev ...så ljuger han/hon.
    Tyvärr!....
    Det är mycket nu Gary, jag vet...vi får kämpa på varsitt håll...ang motionen "som vi beslutade om" som upprört en del så är det ett beslut som def inte är färdigbehandlat om missnöje finns ...herr Pölder är inte den som inte kan ändra sig... jag vill bara väl och försöka utveckla SWE cykel

    SvaraRadera
  7. Stå på dej Pölder !
    Känns som att skall någonting hända, som borde ha hänt för länge sedan med detta sk förbund, så är det nu. Hoppas att du har någon/några kollegor med ett intellekt som inte är alltför föråldrat och långsamtgående.
    Gubbväldet är väl en av de största anledningarna till att svensk cykel fortfarande står helt still ! Alla i förbundet som är för en förändring och "föryngring" i tanke och handling har nog ett stort stöd ute i landet. Med detta stöd är det bara gå in i matchen och våga !!

    SvaraRadera
  8. Tack Tony, jag trodde det var så efter jag träffade på väg ut från Tavuletto i våras. Bloggen, det stod max 4096 tecken så jag klippte ner (!) min till 4050 tecken. När kommer du till Stockholm? Kan vi träffas på fredag kväll? Annars, lycka till och LÄGG INTE NER BLOGGEN!
    PS Tittade du på www.scfmotion.se/kalender ?

    SvaraRadera
  9. du är rolig du Gary...bra, nu vet du själv att du "alltid skriver lite för långa brev"...LER STOOORT... senaste inlägget var kort o då accepterade bloggen dig...du kanske alltid ska maila via bloggar så blir det nerkortat ;-).
    Givet att vi måste ses o diskutera runt allt o reda ut frågetecken.
    Ang nedläggning av bloggen så har jag ju ett antal ärade styrelsemedlemmar som oxå är med o bestämmer. Vi får se...någon har jag med mig men def inte alla så det blir väl röstning om nedläggning eller inte denna helgen ;-)
    skall kika på motionssidan ikväll efter jobb och HV-Djurgårn live....har givetvis läst kalendern många ggr// hörs T

    SvaraRadera
  10. Jag vill gärna träffa dig och bollar lite, men jag hoppas verkligen att du får med alla om bloggen. Jag vill se alla kommittéerna här, det är ett mycket bra sätt att kommunicera. Då SCF styrelsen har bestämt att ha denna blogg och ATT det SKA används så borde det vara så. Så funkar demokratin, all for one, one for all. Sedan om det visar sig att det inte finns intresse, då har man i alla fall testat. Som det är nu är det i princip bara en person som har testat. Tas ett beslut att fortsätter så hoppas jag att vi ser alla här ganska ofta.

    SvaraRadera
  11. Jag förstår inte heller varför de andra inte visar sig här. Tror att en del är rädda för att få kritik typ.
    Här borde tex Glenn o Fredrik presentera sina landslagstrupper...motivera sina uttagningar. Få frågor på sina uttagningar o därefter motivera ev kritik ang det.
    Eller som jag gjorde när jag kritiserade Glenn om Italienuppdraget för junior när vi hade cupavslut samtidigt. Han kunde då lätt gått in här o förklara sig för cykelswe.Ordf kunde lägga ut o informera om vad hon gör, hon reser ju rätt friskt o representerar...tror ine cykelswe vet vad det innebär "att vara ordf i SCF"...lite tuffare än vad man tror.Kommissariekommittén kunde motivera lite konstiga regler som vissa undrar över....mm mm

    SvaraRadera
  12. Heja TP......
    ...TP är också ett ibland hetsigt frågespel med kluriga/lätta frågor...liknelse? JA! Klarar du det? JA!! Vinner du? JA!!
    Precis som allt det här verkar handla om..Frågor, svar och ideér som en del har nog så svårt att begripa sig på...för mig är det en utopi att vissa inte vill föra Sverige framåt i cykelsporten, vara förebilder mm. Visst, en del ideér kanske är ogenomförbara men kanske har ett värde i sig, och en del ideér är så bra att man bara måste våga satsa på!
    Åså det här med bloggen, det är väl antagligen bestämt av styrelsen att den ska vara ett verktyg för att nå ut och "trigga" igång cykelsverige i givande diskussioner? Varför är det då bara en som skriver?? Å bra dessutom!
    När man kliver in på jobbet går man kanske in i en annan roll, gör saker man annars inte skulle ha gjort, vem vet och visst... det kanske inte känns kul eller väldigt svårt men man måste ändå försöka VÅGA prova, garanterat inte farligt utan tvärtom, kommer nog att bli en riktig hit!
    Att lägga ner bloggen är bara enligt min mening ett tecken på feghet, rädsla och dåligt självförtroende, alla är bra och alla kan!!

    SvaraRadera
  13. Till SCF´s styrelse
    Denna blogg är, förutom våra ungdomscyklister, det mest levande i vårt förbund. Äntligen får man lite mer inblick och förståelse för vad som händer inom förbundet och cykelsverige i stort.
    Har kommit tillbaka till sporten efter 20 års total frånvaro, har alltså ingen koll på vilka som varit duktiga och vad som hänt. Det första intrycket var att förutom att antalet cyklister är mycket färre och att klassindelningarna ändrats hade det egentligen inte hänt så mycket. Samma människor, nästan, fast nu som föräldrar, samma ledare, samma "gubbar", samma förbund. Men jag måste erkänna att under denna säsong har jag ändrat denna uppfattning. Cykelsverige har blivit mycket roligare med fler dicipliner och en ny grupp av människor som verkligen VILL att cykel ska bli bra, inte för sin egen skull utan för att cykelsporten är värd det. Jag är övertygad om att cykelsverige är mitt i ett paradigmskifte och förändringarna kommer oavsett om "gubbsen" gillar det eller ej. Det är lätt att kritisera en rättfram och öppen person som Pölder men vi är många många fler som vill ha en levande cykelsport och vi kommer se till att vi får det för cykel är bredd, topp, skoj, allvar och för alla.

    SvaraRadera
  14. Tycker ni ska behålla Bloggen, men kanske styra upp den lite. Mycket av det som skrivs är bra saker och det är bra att få en diskussion om det som tas upp, ibland blir det dock lite "jönsigt" rent språkmässigt.
    Det är ju bra att det i alla fall finns någon/några i förbundet som vill förändra och utveckla sporten! Sen behöver man ju inte hålla med om allt som skrivs, men det är ju genom att få olika infallsvinklar på saker och ting som man kommer framåt till slut!

    Man upplever att det finns många "ömma tår" att trampa på inom förbundet (och att du Tony, rätt ofta trampar på den). Om någon aldrig gör det, hur ska vi då få något att ändras?
    Slutsats: det är jättebra att du tycker, även om jag inte håller med om allt!
    /A

    SvaraRadera
  15. Väntan med spänning, lever Bloggen? Har ni rivat upp besluten?

    SvaraRadera