Pages

SVENSKA CYKELFÖRBUNDET BLOGGAR








tisdag 25 maj 2010

3 dagar i Danmark

Tillbringat 3 dagar med mitt juniorteam Cykelcity på Jylland och kört de 3 klassiska loppen under deras Pinsehelg...Silkeborg, Viborg och Hammel med klassiska Potmöllebacken.
3 stora fina tävlingar med väldigt många deltagare...3 klassiska gamla lopp med tradition!
Jag är väl kanske den i Sverige som ser mest och har sett mest av allt för tillfället när det gäller LVG tävlingar både på hemmaplan och i Danmark runt junioråldersstrecket.
Vad funderar jag på då och vad ser jag?
Tjaaa vi i Sverige har lite problem nu.
Tycker vi gör de flesta arrangemang "för svårjobbade"!
Vi har svårt att få arrangörer att vilja arrangera tävlingar för att det blir som oftast för dyrt och omständigt med "många måsten" som bl,a vi från SCF ställer på våra arrangörer (mm jag sitter i styrelsen o styr detta till viss del ;-) ) + då nu att "staten" ställer till problem med tillstånd att tävla på vägen i vissa landsdelar.
Jag har kört service bakom mina juniorer nu i 3 år i Danmark ( + 2 st H 15-16 år)...CykelSverige borde kanske åka dit på studiebesök...anställda inom SCF, kommissarier, cyklister, ledare mm.
Det mesta runt tävlingar i Danmark känns "lite enklare" och det är sällan strul och det känns "billigt o snabbt men jäkligt bra med superkontroll"
Kommer du 2 timmar innan start så ser du "inget av tävlingen", sen blåser det bara till och målvagn o allt kommer o vips så spelar de musik o tävlingen är igång.
I går i Hammel så körde de ALLA klasser på 6 timmar....ALLA KLASSER!...700 starter!
1 förbil i alla klasser, 1 kommissariebil i junior-, dam- och herrelitklass annars ingen.
Sjuktält vid målet endast med given utkörning vid krasch (nu får jag skäll men jag tycker det räcker)
Chip på alla cyklar o "fasta nr lappar" dvs chip o nr är densamma hela säsongen o följer cyklisten under hela säsongen.
Service kör de från U17 och uppåt, alltid med neutral service fast endast från klubb- teambilar dvs arrangörerna behöver inte tillhandahålla bilar!
Vi har låneradio i alla bilar
Ingen kvastbil, avhängda ryttare får ta sig bäst de kan, servicekaravanen servar täten o utbrytarklungor + att en bil stannar kvar i gruppetton.
Pace upp är tillåtet vid punka o dylikt, 5 år har jag kört detta och det är suveränt, att säga att detta är trafikfarligt...tjaaa då har man inte koll.
Många ryttare åker långväga och de flesta punkteringar inträffar första 5-15 min av racen. Inget kul att behöva bryta då...vi ledare är ju där för att hjälpa alla att få tävla på lika villkor och heeeeela loppet.
I lördags i Silkeborg vid Designa Kökkens huvudkontor så gick deras stora linjelöp av stapeln.
80 startande i juniorklass...
1 förbil och ingen kommissarie under hela loppet
4 neutrala servicebilar från klubblag följde ryttarna och fixade servicen åt de.
vid pennan/Tony Pölder

16 kommentarer:

  1. Håller med t 100%, eller nä, ännu mer! gammalmodiga mossiga krav att kommissarien ska ha bil med taklucka osv.
    Chip t alla licensierade ryttare och vips kan vi ha race med enkelhet. Kolla hur man arrangerar KERMES, inga överdrivna administrativa tramsbestämmelser där inte.
    Utan deltagare har vi ingen idrott, och funktionärer, fr regionförbunden eller klubbarna se nu till att fatta vem ni servar. DVS utövarna.
    // seen 2 much of incompetence in SWE

    SvaraRadera
  2. Gott att fler börjar se hur det funkar i Danmark och försöker sprida nytt synsätt i sverige, jobba på denna väg så kommer cykelsporten växa snabbt i sverige

    SvaraRadera
  3. Det känns tråkigt att behöva ta upp det men borde det inte ligga i förbundets intresse att kommunicera med en normal användning av svenska språket? Är det meningen att jag som läsare ska behöva läsa vissa meningar flera gånger för att förstå vad som menas? Som det är nu så spelar innehållet ingen roll utan man blir mest trött av texten. Är det det intryck du vill lämna hos läsaren?

    SvaraRadera
  4. Att en del bara orkar, att sitta o klaga på oväsentligheter.
    Vad är det som du inte förstår så skall jag försöka förklara för dig i den här texten!
    Jag fattar inte hur "en del av er därute" ORKAR hålla på o ha synpunkter på oväsntligheter + då klaga på att inget görs inom SCF mm.
    Enormt intressant att få vara med om detta fenomen inom svensk cykling, känns som att det är extra mycket detta inom svensk cykling.
    Jag har sagt det förr o säger det igen, det är nya tider nu och vi måste försöka se framåt och se ljust på framtiden. Att jämföra med hur det var förr håller inte längre och att klaga på en text om hur det är att arrangera race i Danmark...ja det blir bara för mycket.
    Jag jobbar faktiskt 100% idiellt i styrelsen och det gör vi alla som sitter där och är man inte nöjd med mitt jobb så är det bara att avsätta mig, det är inga problem alls att fixa det. Jag avgår gärna om det är så att cykelsverige tycker så.

    SvaraRadera
  5. Jag håller faktiskt med det tidigare anonyma inlägget. Du Tony må vara hur kompetent och bra som helst för cykelsporten men det kommer inte till sin rätta om du inte skriver på ett sätt som dels är begripligt och dels uppfattas som kompetent. På bloggen så representerar du cykelförbundet och i förlängningen också mig som cyklist. Jag tycker det är ett rimligt krav att förbundets kommunikation med dess medlemmar och även bloggens funktion som förbundets ansikte utåt ger ett tydligt och kompetent intryck.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Vad är det som ni tycker är otydligt o som ni inte förstår?...jag skriver för TK o allt runt detta. Jag gör det på mitt sätt o är det något ni inte förstår så är det bara att fråga. Att försöka sätta in mig i en mall... Det går tyvärr inte, jag förmedlar i text vad jag känner o står för// vid pennan Tony

    SvaraRadera
  8. Det tar inte längre tid att stava rätt och låta bli allt för mycket talspråk, men det höjer intrycket av texten markant. En felstavad text och rörig text utan struktur, punkter osv blir svårläst.

    Men ett rörigt intryck ligger väl i min nuvarande syn på SCF.

    SvaraRadera
  9. För er som nu inte klarar av att läsa text skapad på 2000-talet bör ni nogsamt sökar er till närmaste folkhögskola eller grundskola. Idag finns det inskrivet i grundskoleutbildningen i det svenska språket att kunna hantera mobil- och bloggspråkets utmaningar och förståelse, och detta som vi läser här är med all tydlighet en......just de en BLOGG!
    Att läsa formella mötesprotokoll och att hantera vht på det sättet dödar både engagemang och motivation.
    framtidens cyklister är de som är unga idag, och vi måste anpassa oss till den/de generationer vi vill nå
    Se budskapet och agera på det, formalia hör hemma ngn annanstans.

    // Carbon Fibre Javelin

    SvaraRadera
  10. Tack...
    to many gamla stoffiler in this business of cykel ;-)...jag har varit på ett årsmöte...det räckte...där var de ;-)
    vore najs att looka lite framåt nu bara ;-)

    SvaraRadera
  11. Visserligen är jag nästan gråhårig, men som 25-årig downhill- och BMX-cyklist ser jag knappst mig själv som en "gammal stofil". Däremot tycker jag att "blogg- och SMS-språket" inte är något som bör förknippas med en organisation som försöker ge ett seriöst intryck.

    Självklart kan man förkorta och förenkla i SMS och självklart får folk skriva lite hur de vill i en blogg, men när det är en stor organisation som ligger bakom bloggen förväntas det nog ge ett seriöst intryck.

    Vad skulle ni säga om vår statsminister bloggade på liknande sätt? (Nu är ju inte detta inlägg så farligt, finns andra klart värre på sidan.)

    SvaraRadera
  12. Men Hank...
    vi är ingen stor organisation
    mitt mål med min text är att förenkla o avdramatisera det vi gör inom förbundet.
    vi är bara 7 st oavlönadade som sitter i styrelsen med precis helt vanliga jobb som inte har något med cykel att göra.
    bloggens uppgift är att försöka berätta för dig vad vi gör när vi jobbar gratis på vår fritid + att du som läsare o cykelintresserad skall kunna prata med oss på ett enkelt sätt.
    om man inte tål min/våra texter så kan man ju låta bli att läsa bloggen och bara läsa verksamhetsberättelsen på årsmötet...precis som det alltid har varit men då får du inte veta så mycket om det vardagliga jobbet utan då får du det precis som du vill...seriöst uppstaplat som det varit i många år MEN VÄÄÄÄÄLDIGT KORTFATTAT...det är ditt val som det mesta här i livet

    SvaraRadera
  13. Instämmer med anonym som skriver om det nya moderna språket, att mötas med nya ögon och perspektiv ger kickar, ett bloggspråk är ett annat sorts språk, det trodde jag väl att du som har synpunkter visste??? På det sättet Tony skriver är ett lättläst, roligt bloggspråk!! Lägg din energi på väsentligare saker då mår du bättre!

    SvaraRadera
  14. Eftersom mitt förra inlägg inte har publicerats antar jag att ni ansåg innehållet allt för negativt.

    Hur som helst. Om vi istället för att titta på språket väljer att titta på SCF som organisation så kan vi få lite fint diskussionsunderlag.

    SCF är ett idrottsförbund med 250 anslutna föreningar. I dessa föreningar finns ca 3000 licensierade medlemmar, men troligen finns det totalt sett ännu fler då inte alla väljer att lösa tävlingslicens. Om vi räknar lågt kanske ett totalt medlemsantal på 5000 personer kan vara rimligt.

    Att Tony väljer att kalla SCF för en liten organisation, trots att han är en av sju som representerar 5000 dyrt betalande medlemmar, visar kanske snarare vilken inställning till förtroendeuppdraget Tony har. Idrottsförbund av denna storlek förväntas hålla en seriös, men därmed inte sagt att det inte kan vara lättsamt, framtoning.

    SvaraRadera
  15. att du bara orkar Hank...att du bara orkar...
    var/vad är problemet?
    har du svårt att förstå texten jag skriver?
    man kan juuu faktiskt låta bli att läsa vår blogg, vi lever i ett fritt samhälle.
    du kan juuu läsa årsberättelsen istället.

    SvaraRadera
  16. Hank
    vi kan diskutera när du blir offentlig o vågar stå för dina åsikter offentligt o sakligt, att sitta o ha en massa åsikter "under anonym" ...är inte trovärdigt/Tony

    SvaraRadera