Pages

SVENSKA CYKELFÖRBUNDET BLOGGAR








tisdag 18 maj 2010

Problemen med långloppscupen lösta

Arbetet med att lösa konflikten med stadgar och regler när det gäller långloppscupen har gett positivt resultat. Från skrivande stund är vi överens med cupens företrädare Lasse Strand om följande regler som alla arrangörer kommer att följa:
Tävlingsklasser Herrar
Herrar Elit (födda -91 eller tidigare) Årslicens U23 eller Elit erfordras
Herrar Junior (födda -92 eller -93) Årslicens HerrJunior erfordras
Herrar Sport -30 (födda -80 och tidigare) Engångslicenser tillåtna, klubbtillhörighet erfordras
Herrar Sport -40 (födda -70 och tidigare) Engångslicenser tillåtna, klubbtillhörighet erfordras
Herrar Sport -50 (födda -60 och tidigare) Engångslicenser tillåtna, klubbtillhörighet erfordras

Tävlingsklasser Damer
Damer (födda -93 eller tidigare) Årslicens DamJunior eller DamElit erfordras
Damer Sport -30 (födda -80 och tidigare) Engångslicenser tillåtna, klubbtillhörighet erfordras
Damer Sport -40 (födda -70 och tidigare) Engångslicenser tillåtna, klubbtillhörighet erfordras

Motionsklasser
Herrar (födda -93 eller tidigare) Inget licens- eller klubbtillhörighetskrav
Damer (födda -93 eller tidigare) Inget licens- eller klubbtillhörighetskrav

Detta gäller som en övergångskompromiss under 2010 för att möjliggöra att fortsätta cupen med åldersindelningen för veteraner och samtidigt där kunna tävla med engångslicens. Vi rekommenderar dock å det starkaste att man istället löser årslicens då den även innehåller försäkringsskydd vid träning mellan tävlingarna.

33 kommentarer:

  1. Jag skulle verkligen vilja veta varför licenserna måste kosta så mycket, vad är det som ligger bakom de höga priserna?
    Förra året låg väl licenserna mycket lägre i pris, varför ändrades detta?
    Som jag skrev i tidigare inlägg så älskar jag verkligen att cykla, och tävlandet varierar, vilket beror mycket på de höga priserna på licenser och anmälningsavgift. Jag tycker att det är orimliga anmälningsavgifter både på vanliga XC-tävlingar och långloppscupen.

    Om jag drar en parallell till orienteringssporten så kostar deltagandet i elitklass på en nationell tävling ca 130kr. Ingen licens behövs. Den som vill har egen försäkring. Man har råd att springa massor av tävlingar per år, och det finns MASSOR av tävlingar att springa.
    Arbetet som en klubb lägger ner på en orienteringstävling är mycket större än det som behövs för en mtb-tävling, där endast en bana ska iordningställas. Vad är det i cykelsporten som kostar?
    Som sagt, jag cyklar för att det är bland det bästa som finns, men pengarna urholkar mitt tävlingsintresse.
    /Cissi

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Skulle ni kunna berätta mera om försäkringsskyddet? Vad är det som ingår och i vilken mån? Ser försäkringsskyddet ut på samma sätt för alla cykeldiciplinerna?

    Jag har själv tecknat en väldigt bra olycksfallsförsäkring på egen hand som gäller även när jag tävlar (så länge som inte mer än hälften av den förvärvsmässiga inkomsten kommer från den drott som utövas.).

    Tack på förhand,

    Hälsningar
    Elisabeth Engström

    SvaraRadera
  3. Övergångskompromiss under 2010? Vad gäller 2011 då? Skall veteraner inte ha möjligheten att köra med engångslicens? Har ni kollat i startlistor och varit på någon långloppstävling och kollat vad det är för folk som kör. Alla kör inte alla lopp utan kanske bara ställer upp i det som går i den regionen man bor. Är ert mål att ta död på cupen totalt istället för att bredda och öka intressen för sporten eller är det så att för er är långlopp på MTB något katten släpat in?
    Kontaktar ni klubbar och ger dem namn på de startande som är klubblösa för att få dem att värva dem till klubbmedlemsskap?
    Vill ni bredda sporten och inte bara ha med seniorer och motionärer för att betala för elitsatsningar får ni nog tänka om och inte bara sitta och vara trångsynta.

    SvaraRadera
  4. Hej Elisabeth!

    Den försäkring som vi har är en grundförsäkring som gäller vid tävling och träning i Sverige och utomlands. Det är samma försäkring för alla discipliner. Du hittar villkoren för försäkringen här: http://iof1.idrottonline.se/ImageVault/Images/id_492/ImageVaultHandler.aspx

    Det är jättebra att du har tecknat en egen olycksfallsförsäkring eftersom det det vid olycksfall är möjligt att få ersättning från fler försäkringar.

    Hälsningar,
    Åsa Hermanson

    SvaraRadera
  5. Hej Cissi,
    Jag har ingen möjlighet att jämföra oss med orientering annat än att jag vet att de har en betydligt större ekonomisk omslutning och därigenom fördelas de baskostnader varje idrott har på fler "händer".
    För cykelsportens del har vi en kostnadsmassa på SF-nivå på ca 9 milj. Av dessa går ca 3 milj till personal- och kanslikostnader, ca 3 milj till elit- och landslagsverksamhet förutom löner som ligger i personalkostnader. Den nationella tävlingsverksamheten med mästerskap och cuper, funktionärer kostar ca 850´. Övriga kostnader för Ungdom/Utveckling, utbildning, motion, antidoping, styrelse, valberedning, disciplinnämnd, projekt svensk cykel, licensförsäkring gör sammantaget att det för 2010 saknas 148´ i budget.
    Våra intäkter på ca 9 milj fördelas i huvudsak på 5,5 milj i bidrag från RF i olika former och resterande är avgifter i form av årsavgifter, licensavgifter, tävlings/motionsavgifter och sponsring.
    Licensavgiften är nu 600:- för Elit och Veteraner, den avgiften var för några år sedan 530:- men sänktes då genom en "hårfin" votering på ett förbundsmöte till 330:-, följdes sedan av en höjning till 400:- och till 600:-, lite historik.
    Att det är några större skillnader i kostnader att arrangera orientering eller MTB tror jag inte, den avgörande skillnaden kanske ligger i att många fler delar kostnaden i orientering. Självklart önskar vi att det åter blir fler som vill tävla på mountainbike, men tills dess måste någon också täcka kostnaden.
    När det gäller licenskrav är det ingen fråga vi själva beslutar om, det gör vårt internationella förbund UCI.
    MVH
    Anders Karlsson

    SvaraRadera
  6. Till Anonym,
    Jag tolkar att ditt inlägg är ironiskt och att du säkert förstår att vi inte vill ta död på någon del av vår verksamhet, självklart tvärtom. De förtroendevalda är valda som de bästa företrädarna av de som är medlemmar i SCF och personalen är anställd för att efter bästa förmåga administrera beslut som fattas.
    Våra regler ger full möjlighet för alla åldersgrupper att tävla med engångslicens om arrangören väljer "rätt" tävlingsklass. För de som är 17 år och äldre finns denna möjlighet i Sportklass, den klass som långloppen ursprungligen tillämpade.
    När det gäller "klubblösa" så kan det bara förekomma i motionsklass, alla som tävlar oavsett års- eller engångslicens måste tillhöra förening ansluten till SCF.
    mvh
    Anders Karlsson

    SvaraRadera
  7. Hej igen!
    Men skulle inte en sänkning av avgifter kunna skapa ett större intresse för allmänheten att vara med på tävlingar, och på det viset ändå få inte mer pengar i slutändan.
    Om man skulle åter ta orienteringsexemplet så kanske inte den sporten har så mycket avgifter att betala när det gäller att arrangera en tävling som cykelsporten, men mycket eller snarare allt förutom avgifterna är bekostat av ideella insatser.

    SvaraRadera
  8. Förstår din tanke, men vad spelar 400kr eller 600kr för roll i dagens samhälle. En cykel kan kosta 60 000.
    Hos oss kostar radio, målkamera, kommissarier mm mm betydligt mer i jämförelse kontra då typ orientering.

    SvaraRadera
  9. Kul att få lite insikt i vad som händer här!

    Tony: Problemet med 400/600 kr licens ligger nog inte hos de med en cykel för 60 000kr. Det ligger för de som har en cykel för 1 000 - 10 000 kr och kör någon enstaka tävling för att det går i närheten kanske. För min egen del betalar jag gärna 600 kr om jag ser att de gör nytta i svensk cykelsport, och så resonerar nog många andra som oxå tävlar mycket och har cyklar för 60 000kr.

    SvaraRadera
  10. Hej!
    När en höjning sker så vill jag som köpare veta orsaken och vart den där extra kostnaden ska gå till.

    Det klagas ju rätt friskt i samhället när man exempelvis höjjer tåg och bussbiljetter med några kronor, även om man kör om kring i en bil för flera hundra tusen...

    Så, om SCF specificer vad det är vi får för dessa extra hundralappar så tror jag inte att lika många klagar.

    Exempel på sådant jag vill höra är att "för de extra hundralappar du betalar till oss i år så kommer vi kunna anordna fler tävlingar, utbilda bättre kommissarier och tillhandahålla högre säkerhet än föregående år". Ge gärna några konkreta exempel.

    Hälsningar
    Elisabeth Engström

    SvaraRadera
  11. Er älskade försäkring är ju trots allt tämligen värdelös för många cyklister och mycket av marknadsföringen kring varför man ska skaffa en licens är ju direkt felaktig när försäkringen framhålls som ett starkt skäl att skaffa licens.

    Försäkringen gäller nämligen endast:
    "• deltagande i tävling cykelsport
    • deltagande i organiserad träning
    eller av tränare beordrad enskild
    cykelträning
    • deltagande i motionsarrangemang
    på cykel
    • under direkt färd till och från verksamhet
    enligt ovan."

    Det vill säga, vid enskild träning gäller försäkringen inte. Vilken brasklapp för den som skaffat en licens i tron om att den ger ett heltäckande skydd vid cykling på det sätt som scf och många klubbar får det att verka.

    SvaraRadera
  12. Ja, som AO sa, så spelar just 400 eller 600kr en stor roll för en person som har ca 7000kr i inkomst. Många bäckar små... och jag vill som sagt gärna tävla mer.
    Jag har heller inte en cykel för 60 000 och jag kommer inte ha råd med det heller under en överskådlig framtid. Jag vet att jag skulle kunna tjäna mer och inte behöva gnabbas om såna "småsaker" som avgifter men jag brinner för mina intressen och att spendera den tid jag har på cykling, och andra roliga saker livet har att ge. vem vet, i framtiden kommer jag kanske brinna för mitt yrke och då tjäna betydligt mer och ha en hoj för 60 000kr och inte heller cykla så mycket...

    SvaraRadera
  13. Såhär skulle det kosta mig om jag kunde välja de tävlingar jag vill cykla i år:

    15 st a´ ca 500kr
    Licens 600kr
    Medlemsavgift 400kr
    Summa 8500
    En pluttsumma för en del, en dryg månadsinkomst för mig och många unga.
    Så förminska inte betydelsen av pengar tack!

    SvaraRadera
  14. Men Cissi och AO, lös engångslicens då och åk i sportklassen de gånger du vill åka tävlingar.

    SvaraRadera
  15. Om man har intressen år 2010 som man brinner för så kostar det mesta av de pengar sen kan man givetvis alltid diskutera hit och dit hur mycket och hur lite.
    Men om du Cissi tycker det är för dyrt med 8500:-/år för att åka lopp så då vet jag inte hur du skall vrida runt detta.
    KLurar på om alternativet kanske skulle vara att köra i motionsklassen, då blir det billigare.

    SvaraRadera
  16. Ja, varför inte. Men jag är en tävlingsmänniska och vill köra i elit. Och jag gör det och jag betalar.
    Diskussionen handlar inte om mig, den handlar om de pengar det kostar att tävla, och jag har bara mina egna referenser.
    Så lösningen är isåfall att alla som har det som mig ska köra i motionsklassen.

    Men frågan är fortfarande, om nu du tycker att det inte spelar någon roll mellan 400 och 600kr i dagens samhälle, varför kan det då inte kosta 400kr, eller varför inte 100kr? Det är ju trots allt ingen skillnad.

    SvaraRadera
  17. Jag menar att det inte betyder så mycket för en privat person, vi pratar 200kr på ett helår. Kom ihåg att licensen för bara några år sen kostade 530kr som sedan sänktes temporärt på ett förbundsmöte.
    Men 200kr för förbundet betyder otroligt mycket mer för det är några 1000 som löser licens.

    SvaraRadera
  18. Kul med en diskussion om detta. Även om jag inte har blivit klokare så har jag iallafall fått ställa frågan. Och jag hoppas att det på nåt sätt gått fram att alla avgifter gör att just jag tävlar mindre. Hoppas på, som nån annan sa, att pengarna verkligen gör nån nytta.

    SvaraRadera
  19. Kul att Tony medvetet mörkar varför licensavgiften sänktes och hur höjningen till i år gick till.

    Avgiften sänktes eftersom man beslutade att lägga ner en värdelös tidning som ingen var intresserad av. Då behövde inte avgiften vara skyhög.

    På årsstämman 2009 beslutades att avgiften inte skulle höjas och i år tvingade SCFs styrelse i princip fram en höjning som alltså gick mot stämmobeslutet.

    Dessutom, argumentet att 200kr prisskillnad är marginellt för att man lägger så mycket i övrigt på cykeln är ett mycket dåligt argument. Jag skulle inte ens slänga iväg en enkrona på gatan om jag inte värderade träffen på SCF-styrelsemedlemmens vindruta värd mer än värdet på den förlorade kronan. Man måste helt enkelt förstå vad man får ut av de extra 200 kronorna. Just nu är det väldigt luddigt.

    Tycker man att det är värt 600kr + klubbmedlemskap och tävlingsavgifter så är det väl inga problem, men om man ligger och väger så är det kanske en annan sak.

    För mig har tex licenshöjningen inneburit att jag inte längre tycker det är värt att tävla. Man kan ha väldigt kul på cykel ändå och jag lägger hellre de tusenlapparna som alla tävlingskostnaderna blir på att åka på mer njutbara cykelsemestrar.

    Men borde inte SCF trots detta vara intresserade av mig? Om ni vill växa menar jag?

    Det skulle också vara kul med lite siffror när året börjar närma sig sitt slut. Hur många sålda licenser á 400kr hade ni 2009 och hur många á 600kr hade ni 2010?

    SvaraRadera
  20. Hank,
    Du verkar ha "bra grepp" om beslutsgången och varför vissa beslut fattats. Det är dock en sak som måste tilläggas. Parallellt med tidningen utvecklade SCF en hemsida och andra kommunikativa verktyg som e-post och vi började använda KlubbenOnline. I det läget med ansträngd ekonomi efter att Postgirot avslutat sin sponsring beslutades att lägga ner tidningen och fokusera på övriga kanaler. Detta innebar bara att kostnaden SCF haft för tidningen nu hamnade på den nya tekniken. När sedan licensavgiften sänktes uppstod en "brist i kassan" med motsvarande belopp.

    SvaraRadera
  21. Hej
    Jag tycker att de ekonomiska frågorna är viktiga att hantera men faktum kvarstår, tävlingscykling är dyrt oavsett nivå man utövare den på om man inte är bra nog eller förhandlingskunnig nog att skaffa en sponsor eller fler.
    Utrustningsmässigt är det att jämföra med hockey eller skidor, framförallt om vi ser till alla resor.
    Vår sport hotas från flera håll, nu när Trafikverket skapats som ny myndighet blir det helt plötsligt JÄTTESVÅRT att få tävlingstillstånd för tävlingar som körts i decennier innan, detta om något kan skada och döda vår sport för om ingen kan tävla (och helst på en plats där vi syns och lockar nyfikna unga till banan) kommer detta att vara en saga all i SWE inom kort.

    SvaraRadera
  22. Om ni tycker att anmälningsavgiften till tävlingarna är för höga så får ni kontakta arrangören för det är fritt att sätta vilken anmälningsavgift man vill på svenska tävlingar.

    SvaraRadera
  23. Fast med dagens inflation är de ganska logiskt att licensavgiften höjs lite då och då tycker jag. Det vore tex. väldigt konstigt om det var samma licensavgift nu som 1980.

    SvaraRadera
  24. Hela diskussionen verkar bara handla om att försvara den ena eller andra åsikten. Jag skulle vilja lägga fram en hypotes. Tänk om vi sänker Licensavgiften till 100 kr rakt över, gör den obligatorisk redan vid första start. Alltså alla som tävlar någon gång under året måste lösa årslicens á 100 kr. Vad får vi då? Ett enkelt system med många fler licensierade cyklister än de löjligt låga 2-3000 vi har idag. Troligtvis enkelt en femdubbling alltså samma peng som idag.
    Dessutom har förbundet något bättre att komma med i sina sponsorförhandlingar.
    Förresten är det inte så att tävlingslicens på skidor är obligatoriskt på Vasaloppet de får alltså in 16000 licenser på bara en av dagarna, och där kostar inte licensen 600 kr. En annan uppgift jag hört är att Norge har 60000 licensierade cyklister! Hur har de gjort??? Någon som vet?
    M

    SvaraRadera
  25. M50, det finns egentligen inget som tyder på att licensavgiftens storlek nämnvärt påverkar antalet licenser, i alla fall inte inom spannet 330:- - 600:- som vi nu diskuterat.
    Skidsporten har sedan flera år inte tävlingslicenser utan detta hanteras i anmälningsavgifterna och alla som åker Vasaloppet måste vara föreningsanslutna till Skidförbundet.
    I Norge införde man 2006 licenskrav på de motionslopp som är "Trimritt", arrangemang med tidtagning. De har sedan "Turritt" som är arrangemang utan licenskrav och heller inte tidtagning. Självfallet har detta att fler delar och tar ansvar för den gemensamma ekonomin på riksnivå påverkat Norska Cykelförbundets ekonomiska förutsättningar oerhört positivt. Norge hade tidigare färre licenser än Sverige.
    Styrelsen har av Förbundsmötet fått ett jobb att göra när det gäller att fastställa vad som är Tävling resp Motion. Vi vet också att många "tävlar" i motionsloppen, dock utan den säkerhet vi upprätthåller vid riktiga tävlingar och detta är i längden inte acceptabelt.

    SvaraRadera
  26. Har ni någon statistik som bekräftar att er prishöjning till i år inte sänkt antalet tävlingslicenser?

    SvaraRadera
  27. Hur kan styrelsen höja licensen utan årsmötesbeslut. Höjningen var inte beslutad av årsmötet.... märkligt... som vanligt när det gäller SCF..

    SvaraRadera
  28. Tony pony.... om nu inte 400 eller 600 spelar nån roll...då behöver ni ju inte höja....

    SvaraRadera
  29. Svar på de 2 sista frågorna från anonym:
    Hur vet du att beslutet inte togs på årsmötet? var du där?
    Ang 400 el 600 så får du vara med o läsa alla svaren under tråden, jag har förklarat mig innan men svaret är riktat mot cyklisten

    SvaraRadera
  30. Hej.
    Såg i tävlingsprogrammet att Maraton-SM på MTB går dagen efter Cupavslutningen på XC i Vårgårda. Är detta väl genomtänkt från SCF:s sida? Hur många av oss elitåkare kommer att satsa på bägge tävlingarna?

    SvaraRadera
  31. Hank, vi har ingen säker statistik annat än på årsbasis och den får vi vänta med till årskiftet. Men just nu har vi ca 80% av antalet licenser i december 2009. Vi vet också att vi har en omsättning av ca 25% årligen av de licensierade, oavsett avgiftsstorlek.

    Anonym, ang förbundsmötsesbeslut. Enligt våra stadgar är inte licensavgiften eller andra avgifter förutom föreningarnas medlemsavgift en fråga för förbundsmötet. Enda tillfället andra avgifter beslutas är om styrelsen lägger förslag alternativt förening eller distrikt lämnar motion i frågan.
    I år vid förbundsmötet diskuterades licensavgiften i samband med verksamhetsplan och budget som beslutades enligt styrelsens förslag efter votering.

    SvaraRadera
  32. Klart att det här problemet uppstår i mtb. Alla som har ambitioner med sin motionssatsning måste ju starta i tävlingsfältet för att inte fastna bakom sämre tränade. Tror man behöver se över själva tävlingsorganisationen på många håll för att skapa bättre förutsättningar för motionärer. För ärligt talat, har man något att göra i tävlingsfållan är 600 inget problem.

    SvaraRadera
  33. Åsa skrev (korrekt) "Det är jättebra att du har tecknat en egen olycksfallsförsäkring eftersom det det vid olycksfall är möjligt att få ersättning från fler försäkringar." Jag vill tilläga att enda möjlighet (svjv) att får ersättning från fler försäkringar är om olycksfallet orsakar invaliditet.
    Gällande licenser så stämmer det inte att det sänktes temporärt, det sänktes "tills vidare".

    Före årsmöte 2010 (där frågan avgjordes) var jag emot licenshöjningen av 3 skäl.
    1) Snabba motionärer som vill köpa en licens för att testa på EN cykeltävling kan ha en tröskel som går mellan 330kr och 600kr.
    2) Jag tror man hade sålt betydlig fler licenser för 400kr än man kan sälja för 600kr.
    3) Vid Årsmöte 2009 motionerade Västergötland om en licenshöjning med 200kr från och med jan 1 2010. Styrelsen sade nej. Ombuden sade nej och årsmötes beslut innebär ett nej till licenshöjning från och med jan 1 2010. Den 5 december 2009 höjde styrelsen licensen med 200kr från och med jan 1 2010. Med sitt agerande tyckte jag att styrelsen visade att man inte har respekt för demokratin som finns inom SCF.

    Det ska dock klargöras att jag hoppas att jag hade fel vid årsmöte och att "ja" sidan hade rätt. Jag rättar mig efter årsmötesbeslut och argumentera FÖR licenshöjningen då frågan kommer upp i Dalarna.

    SvaraRadera