Pages

SVENSKA CYKELFÖRBUNDET BLOGGAR








måndag 2 augusti 2010

Pölder på testresa

Velofondo eller som de flesta racen heter i swe...Granfondo är i våra tankar inom tävlingskommittén. Viktiga lopp för cykelintresset med många startande och en ev inkilning att i framtiden kunna köra tävlingsklasser samtidigt för att kunna samla ännu större fält o fånga ett större intresse för sponsorer o media.
Problemet är att regelverket är lite olika för motionslopp kontra elittävlingar.
Motionslopp skall till 100% följa trafikreglerna, elitlopp gör inte det o åtföljs som oftast av polis + kommissarier från SCF som sköter disciplinen på cyklisterna.
I helgen satt jag coach åt Cykelcity elit på 1:a testen på att starta eliklass herr o motion tillsammans...det skedde i Vårgårda på deras Velofondo.
Det stora problemet att lösa är att vi servicebilar skall in i klungan, det fixade de så att vi kom in efter första bergspriset efter 25 km...funkade kanon. Ett annat problem att lösa var "när o var börjar motionsloppet" i klungan, dvs en bil åkte med en skylt på taket ...framför bilen så var det elittävling o dess regler som gällde o bakom bilen så var det motionslopp som gällde...cirka 7-8km efter täten låg bilen.
SÅ BRA ALLTING FUNGERADE O STOR ELOGE TILL ARRANGÖRSSTABEN O ALLA KOMMISSARIER!´
Nu vet vi...nu kan vi om vi vill köra Granfondo som tex Kalas Cup tävling i framtiden...läs nu "om vi vill", vi skall givetvis utvärdera detta.
Man måste bara se till att det är en bra start på racet dvs lite tufft för det betyder tämligen fort att eliten får sin egen plats och motionärerna blir avkörda o får sin egen plats i racet, så skedde nu i Velofondot!

6 kommentarer:

  1. Det låter som ett intressant projekt.. Jag har önskat i varje tävling och varje motionslopp att båda kategorierna av cyklister finns med på samma banor.

    Skrämselklyftan mellan motionör/tävling är hög och löser sig självt med tillräckligt många i starten och att motionärer/tävlande kommer uppi varandra..

    SvaraRadera
  2. Så "kryssningsmissiler" på maxpuls ska vingla runt bland cyklister som tävlingscyklat i klunga i +10 år?

    SvaraRadera
  3. Men ge dig nu..."kryssningsmissiler"...ler.
    Eliten står först o det skall mycket till för att en kryssningsmissil (ler) skall hamna kvar i elitklungan efter start.

    SvaraRadera
  4. Har själv kört Gran Fondon i Italien i snart 10 år och kan bara lovorda kombinationen av ett lopp för alla (motionärer) och för eliten. Tävlingsmomentet sporrar alla!
    Tror visst att det går nåt skidlopp (vinteridrott) första söndagen i mars varje år i Dalarna som kör ett liknande koncept, och det verkar ju vara populärt. Men det kan säkert Pölder mer om... ;-)
    Jag tror att det finns en given plats för denna typ av lopp, bredvid renodlade motionslopp och elittävlingar

    SvaraRadera
  5. En "kryssningsmesil" kom visst på 16 plats i mål!
    Man skall nog inte underskatta "elit-"motionärerna", en del av dom har lång erfarenhet och deltager bara vi "högtidliga tillfällen" men kan då vara långt fram även när elit är med. Fast det är inget med säkerheten kring samkörningen att göra. Den saken tror jag sköter sig automatiskt!

    SvaraRadera
  6. Jag tror att Vacchi har erfarenhet av klungkörning för att inte kallas "kryssningsmissil".

    SvaraRadera